Comunicat del Comitè 1r de Desembre

Avui ens fem ressò del comunicat del Comitè 1r de Desembre, Plataforma Unitària d’ONG Sida de Catalunya, en relació amb les notícia del butlletí d’informatius de la Ràdio SER Catalunya sobre el tema de “La ruleta sexual”

Des del Comitè 1r de Desembre, Plataforma Unitària d’ONG Sida de Catalunya, els escrivim arran de les informacions que han retransmès avui, 18 d’abril, en els seus butlletins informatius durant el programa “Hoy por hoy” i que també hem vist publicats a la seva pàgina web, sota el títol “La ruleta sexual”. La notícia comptava amb els comentaris del cap de malalties infeccioses de l’Hospital Clínic, Josep Mallolas, i parlava d’una nova “moda” de pràctica sexual de risc anomenada “ruleta sexual”: una festa de sexe a Catalunya on tothom sap que entre els participants hi ha un “infectat de sida”, però es desconeix qui és aquesta persona en concret. Segons les seves informacions, a aquestes festes hi acudeixen persones que busquen “experiències extremes”. El fet, però, és que ara per ara, no hi ha dades suficients per descriure d’una manera contrastada i rigorosa aquest tipus de trobades sexuals entre persones adultes. Des de les entitats, que treballem cada dia per a millorar la prevenció i la qualitat de vida de les persones que viuen amb VIH, considerem que la notícia està plena d’imprecisions, estigmatitza les persones que viuen amb VIH, i opta per explotar en la seva redacció el costat sensacionalista en lloc de tractar d’entendre la realitat d’aquest fenomen. Notícies com aquesta creen una alarma innecessària i perpetuen els estereotips negatius associats al VIH i a les persones que viuen amb el virus, tant des del punt de vista del contingut com del llenguatge utilitzat.

Per altra banda, notícies com aquesta menyscaben els esforços que estem fent les entitats que treballem en la prevenció del VIH i altres ITS i la promoció de la salut sexual per entendre un fenomen conductual complexa. El Comitè 1r de Desembre així com a altres plataformes i institucions de tot l’Estat espanyol estem treballant per generar més coneixement sobre aquest fenomen, entendre les implicacions que pot tenir, tant per la salut individual com per la poblacional, i actuar des d’un enfocament de la reducció de danys que tingui en compte les necessitats de les pròpies persones implicades. La frivolització d’allò de què es parla, criminalitzant les conductes sexuals d’homes gais, bisexuals i altres homes que tenen sexe amb homes, i sobre tot d’aquells que viuen amb el VIH, fa un flac favor als esforços per combatre la homofòbia i la serofòbia a Catalunya. Demanem més rigor periodístic, menys estigma i discriminació a nivell social i més treball amb la comunitat, al igual que a les autoritats mèdiques de l’àmbit del VIH, a les que demanen que no caiguin en estereotips i llocs comuns i tractin d’entendre, sense jutjar, els seus pacients si volen establir amb ells una relació d’ajuda efectiva.
Comitè 1r de Desembre
Plataforma d’ONG-SIDA de Catalunya